برگزاری آئین سنتی نخل‌برداری در شهر گوگد

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آئین های اجتمایی
  4. chevron_right
  5. برگزاری آئین سنتی نخل‌برداری در شهر گوگد

مراسم عزاداری دوازدهم محرم از مراسم شایع در این شهر است. آئین سنتی که چند صد سال قدمت دارد، دو نخل یا دو محمل با نام‌های «نخل مسجد یا پانخل» و نخل مسجد «امام حسن مجتبی(ع)» که در دو محله بالا و پایین این شهر قرار دارد را با سیاه‌پوش کردن و به وسیله نمادهای عاشورایی و مذهبی از اول ماه محرم برای امروز دوازدهم ماه محرم و سومین روز شهادت شهدای کربلا آماده کرده بودند.

برای نخل‌ها دو فرضیه وجود دارد که یا این نخل‌ها و یا محمل‌ها نمادی از کجاوه‌هایی بوده‌اند که خاندان و یا فرزندان امام حسین‌(ع) در روز‌ عاشورا با آن حمل می‌شدند و یا نخل‌ها محملی بوده است که پیکر مطهر امام حسین(ع) را بعد از شهادت بر روی آن قرار دادند و این نماد به مرور زمان به نخل و آیین نخل‌برداری تبدیل شده است.

طبق یک سنت دیرین از شب پنجم محرم دسته‌های عزاداری به امام‌زاده عمران بن علی(ع) و مسجد پانخل امام حسین(ع) که کوچک‌تر از برادر خود امام حسن(ع) است می‌روند و با خواندن زیارت عاشورا و عزاداری و پذیرایی باز می‌گردند، شب بعد نیز عزاداران مسجد پانخل امام حسن مجتبی(ع) به بازدید آنها می‌روند و پس از عزاداری به مساجد خود باز می‌گردند.

امروز عزاداران از تمامی نقاط شهرستان گلپایگان و روستاها و شهرهای همجوار در شهر گوگد گرد هم آمدند، و عزاداران اباعبدالله در قالب هیأت و دسته‌ها از نقاط مختلف شهرستان و حتی از روستاهای اطراف به سمت مسجد جامع گوگد حرکت کردند و در سوگ سیدالشهدا و مصائب اسرای کربلا بر سر و سینه زدند.

حرکت کاروان‌های نمادین اسرای دشت نینوا، نخل‌برداری و تبرک‌جویی عزاداران از نخل‌های امام حسین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) و حرکت نمادین تابوت شهدای دشت کربلا از جمله برنامه‌های امروز بود.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست